"Az egész egy sírfelirattal kezdődött, amit még gyerekként láttam." - interjú Benyák Zoltánnal, A nagy illúzió írójával

Benyák Zoltán neve bizonyára nem ismeretlen a legtöbb könyvmolynak, hiszen hihetetlenül egyedi
hangon megszólaló történeteivel gyorsan berobbant a köztudatba. Nemrég elolvastam tőle A nagy illúzió című könyvet, ami azonnal kedvenc lett, és úgy láttam, sokatok érzett még így, ezért most egy interjút hoztam Zolival, amiben az írásról és a könyveiről beszélgettünk.

Jellemezd a könyveid 3 szóval!
Csodás, szokatlan, őrült.

Mindig is író akartál lenni?
Mindig is szerettem mesélni. Gyerekkoromban inkább rajzokkal, mint szavakkal. Nagyon sokáig úgy volt, hogy megpróbálkozom az illusztrátori pályával, de végül nem indultam el abba az irányba. De azt soha nem tudtam (és nem is akartam) feladni, hogy használjam a fantáziám. A gyerekes grafikus novellákból, amit általános iskolában rajzoltam, végül sima novellák lettek. Bár az, hogy sima annak az én esetemben nem megfelelő szóválasztás, mert mindig is a nem hagyományos, hanem inkább az elborult történetek érdekeltek. Már kilencvenhét környékén elkezdtem ilyeneket írni, az ezredforduló után pedig be is kerültem néhány antológiába.

Honnan jött A nagy illúzió ötlete?
Az egész egy sírfelirattal kezdődött, amit még gyerekként láttam. A magyar temetőkben talán leggyakrabban használt búcsúmondat volt az: „Csak az hal meg igazán, akit elfelednek!” Ez évekig ott keringett a fejemben, és éreztem, hogy ez kiváló mozgatórugója lehet egy történetnek. Van benne valami végzetes, és mégis a halált elfogadni képtelen. Az egész őrült túlvilági utazást erre alapoztam.

Lesz folytatása a könyvnek?
Ó, én nagyon ritkán gondolkozom folytatásokban. Tom Pastor túlvilági kalandjait egyelőre kereknek érzem. Elégedett vagyok a lezárással. Nem gondolkoztam folytatásban, ha lesz is ilyen, akkor fog bekövetkezni, ha valami vaskos mondandóm támad még a pokoli túrával kapcsolatban. Talán egyszer egy napon… egy másik valóságban. :)

Ha Tom túlvilága azokból a dolgokból épült fel, amiket az életében megtapasztalt és szeretett, hogyan nézne ki a Te túlvilágod?
Hát pont úgy, ahogy A nagy illúzióban le van írva. Tom Pastor én vagyok. Amit ő látott, azt én szememen át látta. Én is szívesen találkoznék Kurt Cobainnel, vagy Vonneguttal. Jó lenne hallani élőben még egyszer Hendrixet. Találkoznék a rég elvesztett barátaimmal, a színészeimmel, akik a túlvilágon gyerekkorom filmjeit játsszák örökké. Bocsánatot kérnék azoktól, akiktől már nem tudok, mert életükben megbántottam őket, és közben reménykednék, hogy olyan életet éltem, ami miatt érdemes emlékezni rám, és nem kell attól tartanom a túlvilági édenben, hogy eljön értem a Keselyűember.

A Te felfogásod szerint is ilyen a túlvilág, vagy ez csupán fikció számodra? 
Egy ismerősöm azt mondta a könyv elolvasása után, hogy „igazad van, Zoli! A halál olyan, amilyen magunknak csináljuk.” Azt hiszem, ő olyan vetületét látta meg a regénynek, amit még én sem. A Nagy illúzió számomra olyan, mint egy vigasztalás, vagy egy reménykedés. Milyen jó lenne, ha ilyen is lehetne. Persze úgyis kiderül… ne szaladjunk előre. :)

Vannak Tomnak olyan tulajdonságai, amiket önmagadról mintáztál?
Hajjaj. Egy rakás. Én is befelé figyelő ember vagyok, aki a körülötte zajló világot nem mindig érzékeli. Aki képes a valóság helyett egy másik kitekertebb valóságot látni. Azt gondolom, hogy aki elolvassa a regényt, az biztosan egyetért majd velem ebben. :)

Dolgozol most valamin?
Egy regényen, aminek minden fejezete más korban játszódik, de a szereplői ugyanazok. A forradalmi Franciaországtól Hasfelmetsző Angliájáig mindent érintünk benne. Jó sztori lesz.

Ha megfilmesítenék A nagy illúziót, vannak olyan színészek, akiket felkérnél, hogy játsszák el a szereplőket?
Színészeken nem is szoktam gondolkodni. De az lenne a jó, hogy ha Tim Burton rendezné. Mondjuk abból a korszakából, mikor az Álmosvölgy legendáját összehozta. Szeretem, ahogy ő láttatja a dolgokat. Van benne valami gótikus misztika, és modernebb humor. Ez jó koktél szerintem. A színészválasztást talán rá bíznám. Nina szerepére talán beválogatja a Született Gyilkosok korabeli Juliette Lewist hosszabb hajjal. Tom Pastor kissé bohó, de jólelkű alakját nem tudom, hogy hozná Johnny Depp (de Burton biztos őt akarja beszervezni :)), A Keselyűembernek Ben Kingsley tökéletes lenne, még a haját sem kell levágni. :)  

A nagy illúzió bekerült az Aranykönyv szavazás TOP10-ébe, szépirodalom kategóriában. Szavazz Te is Benyák Zoltán könyvére, hogy ez a csodálatos történet megkapja az Aranykönyv díjat! Itt tudsz szavazni. :)

Kapcsolódó linkek:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése