Rainbow Rowell - Eleanor és Park






Park Sheridan tökéletesen kigondolta. Ha senki sem látja, senki sem fogja zavarni. Ha láthatatlanná tud válni, mindenki békén hagyja majd. Eleanor Douglas akkor sem lenne képes eltűnni, ha megpróbálná. Minden túl sok rajta őrült vörös haja, fantasztikus ruhái, a szokatlan bolondságok, amik elhagyják a száját. Mikor Eleanor feltűnik Park iskolabuszán, a fiú nem tudja eldönteni, hogy bátor-e, vagy öngyilkos típus De nem tudja kiverni a fejéből. Két rossz csillagzat alatt született fiatal története, akik elég okosak ahhoz, hogy tudják, az első szerelem szinte sohasem tart soká, de elég bátrak és elszántak ahhoz, hogy mégis megpróbálják.





Én és a könyv

Rengeteget gondolkodtam, mielőtt megírtam a bejegyzést. Egyrészt azért, mert mivel én írok elsőként a magyar kiadásról, ezt jól kell csinálnom. Másrészt pedig azért, mert az Eleanor és Park kitépte a szívemet, és amikor azt hittem, hogy már rendben leszek, még rá is taposott. El sem tudom mondani, hogy mennyire csodás volt ez a könyv... de erről nemsokára. :)
Rainbow Rowell nevével először a Fangirl kapcsán találkoztam, amit még mindig nem sikerült elolvasnom, pedig kívánságlistás egy jó ideje. És persze az Eleanor és Park is az volt, aztán mikor megláttam, hogy magyarul is megjelenik...

happy animated GIF

A történetről

A könyv két fiatal, Eleanor Douglas és Park Sheridan szerelméről szól. Nem szeretnék spoilerezni, és a fülszöveg szerintem kiválóan megfogta a lényeget, így nem mennék bele a cselekmény részletezésébe. Meg kell mondjam, vegyes érzéseim voltak az Eleanor és Park-al kapcsolatban, hiszen egy külföldön méltán elismert írónő könyvéről beszélünk. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon meg fogja-e ütni azt a szintet, amit elvárunk egy ilyen könyvtől. És a válaszom: igen, megütötte, és túl is szárnyalta.
Eleanor és Park története nem egy szokványos romantikus történet, bár én erre számítottam. Két fiatal találkozik az iskolabuszon, szerelem lesz első látásra és boldogan élnek, míg meg nem halnak. Hát nem! Ez a könyv sokkal, de sokkal több ennél!! Kiváló kritikát fest a csonka családokról, a sztereotípiákról, az iskolai verbális erőszakról és a tiniszerelemről. Eleanor bonyolult családi háttere adja a történet egyik fő motívumát, a cselekmények szálát ez mozgatja. Olvastam már bonyolult családi hátterekről, de ez volt az első olyan történet, amely megmutatta, milyen élet vár az ilyen családban felnövő gyermekekre. Az iskolai erőszak is volt már terítéken többször, és bár ebben a regényben nem olyan erőteljes, mégis megrázó.
A könyv a 80-as évek popkultúráját jeleníti meg, ahol még nem a Facebookon és egyéb közösségi oldalakon zajlottak a kapcsolatok. Visszarepít a múltba a képregényekkel, kazettákkal és a vezetékes telefonokkal.
Eleanor és Park szerelme számomra az egyik leggyönyörűbb könyves szerelem. Olvastunk már olyanokról, akik első látásra szerelembe estek... olyanokról, akik gyűlölték egymást, mielőtt egymásra találtak... de olyanokról még nem, akik között ilyen igazi, ilyen tiszta érzések lobbantak lángra egyetlen perc alatt. És ez szerintem gyönyörű.

Szereplők & ahogy én képzeltem el őket

Eleanor Douglas
Eleanor nem csinos, nem gyönyörű, és egyáltalán nem felel meg a társadalmi elvárásoknak. Óriási ruhákban jár, lángoló vörös a haja és nem rejti el az egyéniségét a beilleszkedés kedvéért. Külsejével vonzza a bajt, de van benne valami különleges, egyedi és utánozhatatlan.

Park Sheridan
Park igyekszik a névtelenségbe süppedni, de sajnos nem mindig sikerül neki. Amikor megjelenik Eleanor, és pont mellé ül le az iskolabuszon, többet már nem rejtőzhet el az iskolatársai elől.

Tina
Az igazi gonosz, mindenkivel undok, az iskola úrnője típusú lány.

Steve
Tina fiú megfelelője. Együtt uralkodnak az iskolán és viccet csinálnak mindenkiből, aki kicsit is kitűnik a tömegből.

Richie
Eleanor nevelőapja. Erőszakos, részeges és uralkodni akar minden és mindenki felett.


Sabrina
Eleanor édesanyja

Idézetek a könyvből

"Csak egy van belőle, gondolta, és azt itt van.
Még meg sem hallgatok egy számot, de ő már tudja, hogy tetszeni fog nekem. Még el sem jutok a csattanóig, ő már nevet. Van egy pont a mellkasán, épp a nyaka alatt, amitől hagyni akarom, hogy kinyitogassa az ajtókat nekem.
Csak egy van belőle."


"Park dalaival van tele a feje – és valamiképp a mellkasa is.
Volt valami abban a zenében a kazettán. Másképp szólt. Mintha felkorbácsolta volna a tüdejét és a gyomrát. Volt benne valami izgalmas és valami ideges. Olyan érzése támadt tőle, hogy minden, így a világ is, nem az, aminek gondolja. És ez jó volt. Ez volt a legnagyszerűbb."


"Park kezét fogni olyan volt, mint egy pillangót tartani. Vagy mint egy szívdobbanás. Mint valami teljeset, valami teljesen élőt fogni. Amint megérintette, azon tűnődött, hogyan élhetett ilyen sokáig e nélkül a mozdulat nélkül."



"– Hiányoztál – suttogta. Eleanor érezte, hogy elfutja a szemét a könny, és az ablak felé fordult.
Az iskoláig nem esett több szó köztük. Park odakísérte Eleanort a szekrényéhez, és mind a ketten némán támasztották a falat, amíg meg nem szólalt a csengő. A folyosó gyakorlatilag üres volt.
Azután Park kinyújtotta a kezét, és mézszínű ujjai köré csavarta a lány egyik vörös fürtjét.
– És most megint hiányozni fogsz – mondta, amikor elengedte."


"Azt hiszem, nem is veszek levegőt, amikor nem vagyunk együtt – suttogta Eleanor. – Ami azt jelenti, hogy amikor hétfőn reggel találkozom veled, már hatvan órája nem lélegzem. Valószínűleg azért vagyok olyan mogorva, és azért mordulok rád. Amikor külön vagyunk, csak rád gondolok, és amikor együtt vagyunk, csak pánikba esem. Mert minden másodperc nagyon fontosnak tűnik. És mert annyira elveszítem a kontrollt, nem tudom visszafogni magam. Már nem is a sajátom vagyok. A tiéd vagyok, és mi lesz, ha úgy döntesz, hogy nem akarsz engem? Mert hogyan is akarhatnál úgy, ahogyan én akarlak téged?"


"– Rajtad kívül még sosem hiányzott nekem senki igazán.
– De most már nem hiányzom neked – állapította meg Eleanor. – Állandóan együtt vagyunk.
– Viccelsz? Állandóan hiányzol."



"– Előtted semmi sem számít – jelentette ki a fiú. – És elképzelni sem tudom, hogy lenne utánad.
Eleanor megrázta a fejét. – Ne.
– Mit ne?
– Ne beszélj az azutánról.
– Csak azt akartam mondani, hogy… Én akarok lenni az utolsó is, aki valaha megcsókol… Ez rosszul hangzik, olyan, mint valami halálos fenyegetés, vagy ilyesmi. Azt próbálom elmondani, hogy te vagy a igazi. Ez számomra az igazi."



"Megmentetted az életemet, akarta mondani neki. Nem örökre, nem végleg. Valószínűleg csak ideiglenesen. De megmentetted az életemet, és most már a tiéd vagyok. Az én, aki most vagyok, a tiéd. Mindig."


Érdekességek

  • Rainbow Rowell olyan szereplőket szeret alkotni, akinek be nem áll a szájuk, úgy érzik, becsavarodnak és nagyon furák.
  • Az írónő a képregényes részeket a saját életéből mintázta - Rowell a képregényeket egy fiú által szerette meg, akivel a buszon együtt olvasták azokat.
  • Az írónő Park megalkotásával egy olyan férfi főszereplőt szeretett volna alkotni, aki férfias, mégis képes valódi érzelmek kifejezésére.
  • A könyv rengeteg, az írónő életére való utalást tartalmaz: az élete történetében ő volt Eleanor, aki soha nem tudott láthatatlanná válni. Egy kissé rasszista szomszédságban élt, ahol élt egy félig vietnami fiú, aki szintén nem tudott beilleszkedni.
  • Az írónő összeállított egy lejátszási listát azokból a számokból, amit Eleanor és Park hallgattak, illetve azokból, amelyeket ő hallgatott a könyv írása közben.. A lejátszási listát az alábbi linkre kattintva tudjátok elérni: link Ajánlom a zenék hallgatását olvasás közben, nagyot dob a könyv hangulatán. :)

Filmadaptáció

A filmkészítés jogát a DreamWorks megvásárolta, a tervek szerint a forgatás 2015-ben kezdődik.

happy animated GIF

Összességében

Az Eleanor és Park a kedvenceim közé került már az első pár oldal olvasásakor. Egyszerűen gyönyörű, csodálatos ez a történet. Megvan benne minden: szerelem, humor, erős érzelmek. Ajánlom mindenkinek, mert szerintem mindenkinek meg kellene ismernie Park és Eleanor történetét! :)


★★★★★★★★★★ (10/10)

A bejegyzés a Scolar Kiadó jóvoltából jöhetett létre.
~

Előrendelhető!

A könyv október 9-én jelenik meg, de már előrendelhető 20% kedvezménnyel több webáruházban is! Kattints az alábbi linkekre az előrendeléshez! :)




0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése