"Gyakori tévhit, hogy a könyvesbolti eladók egész nap csak olvasnak." - Interjú Jen Campbell írónővel




Bizonyára sokatok álmai között szerepel a könyvesbolti munka, ennek lehetősége szerintem minden könyvmoly fejében megfordul legalább egyszer az életben. Én most egy olyan írónővel beszélgettem, akinek rengeteg tapasztalata van ezen a téren, hiszen mindamellett, hogy könyvmoly, egy könyvesboltban dolgozik, és az ezzel kapcsolat élményeiről írt könyvével lett híres. Fogadjátok szeretettel Jen Campbell-t, a Weird things customers say in bookshops, a More weird things customers say in bookshops és a The Bookshop Book című könyvek rendkívül humoros írónőjét.



Mesélj egy kicsit magadról!
A nevem Jen, Anglia északkeleti részén nőttem fel. Író, könyvesbolti eladó és vlogger vagyok. A szerelmem a könyvek iránt régen kezdődött. A kedvenc könyvem az onomatopoeia (magyarul hangutánzót jelent - a szerk.)

Mennyi ideje gyűjtögetted a könyvesbolti aranyköpéseket, amikor elkezdted írni a könyvet?
A Weird Things Customers Say in Bookshops egy blogként kezdte az életét egy évvel a könyv megjelenése előtt, de három évvel azelőtt kezdtem el gyűjtögetni ezeket az elszólásokat.

Vissza tudod tartani a nevetést, amikor egy nagyon hülye kérdéssel mennek oda hozzád?
Fogjuk rá. :)

Melyik a legeslegfurább dolog, amit valaha kérdeztek tőled?
Nagyon sok van. Emberek, akik olyan könyvet akartak, amiben dinoszauruszokról
készült fotók vannak. Emberek, akik dedikált Bibliát akarnak venni (és a barátaik, akik rájuk néznek, felhúzzák a szemöldöküket, és azt mondják: "Isten nem ad autogramot."). De a gyerekek a kedvenceim. Ők mondják a legviccesebb dolgokat, és imádom a könyvek iránti lelkesedésüket. Egy kislány egyszer megkérdezte tőlem, hogy átmehetne-e Narniába az egyik szekrényünkön keresztül. Mondtam neki, hogy sajnálom, de nem, nem hinném, hogy ez lehetséges. Ekkor sóhajtott egy nagyot, és azt mondta: "Gondoltam. Az otthoni szekrényünkből sem lehet átjutni Narniába. Apa azt mondta, hogy azért, mert az Ikeából van."

Előfordult már, hogy valaki ráismert arra a bizarr dologra, amit mondott könyveidből?
Nem. Mindannyian mondunk butaságokat néha, és gyakran észre sem vesszük. Szerintem ez a helyzet a legtöbb vevővel is. Biztos vagyok benne, hogyha valaki elolvasná a könyvben azt a kérdést, amit ő tett fel, akkor nem tudná megmondani, hogy ezt ő kérdezte annak idején. 

Szerintem minden könyvmoly álma, hogy kipróbálja, milyen egy könyvesboltban dolgozni. Mesélj egy pár dolgot a munkádról - tényleg álommunka?
Álommunka is, meg nem is. Ebben a témában ajánlom George Orwell írását a könyvárusításról. :) Könyvekkel dolgozni fantasztikus, és nincs is annál jobb érzés, mint könyvet ajánlani valakinek, aki elolvassa az ajánlott kötetet és beleszeret abba. De fontos észben tartani, hogy ez is egy munka - gyakori tévhit, hogy a könyvesbolti eladók egész nap csak olvasnak. Amikor dolgozok, akkor egy üzletet vezetek, és az üzletvezetés sok munka. Egyáltalán nincs időm olvasni! Ettől függetlenül, vannak a munkának kifizetődő pillanatai.

Lesz harmadik része a sorozatnak?
Talán a jövőben - most éppen máson dolgozom. A legújabb könyvem címe The Bookshop Book és ezáltal betekintést nyerhetünk háromszáz könyvesboltba a világ minden tájáról - hajón, buszon, esőerdőben lévő könyvesboltokba, és a könyv történetébe is. Ezt nagyon jó móka volt megírni. Ezen felül most fejeztem be egy gyermekkönyvet, a második versgyűjteményemet, és jelen pillanatban egy regényt írok.
 
Jen eddig megjelent könyvei

Melyiket kedveled jobban: a valódi, vagy az elektronikus könyveket?
Nincs e-book olvasóm. Értem, hogy praktikus például utazáskor, de én szeretem a könyvek illatát és tapintását, valamint gyűjteni és kiállítani őket.

Melyiket kedveled jobban: az antikvár vagy az új könyveket?
Imádok antikvár könyveket eladni, és összehozni az embereket a gyermekkoruk elfeledett könyveivel. Ettől függetlenül én személy szerint az új könyveket szeretem.

Mikor kezdtél vlogolni, és miért?
Körülbelül hat hónapja - néhány éve elkezdtem YouTube videókat nézni, és én is csatlakozni akartam. Ez egy nagyszerű közösség, és remek lehetőség, hogy kiéljem azokat a dolgokat, amiket még szeretek csinálni: könyveket ajánlani, az írásról beszélni, s a többi.

Hogy van időd mindenre: olvasásra, írásra, munkára, vlogolásra és emellett az életedre is?
Elég nehéz a munkám, az írás (és minden, ami ezzel jár - könyvfesztiválok, rendezvények, stb.), a vlogolás és az olvasás között egyensúlyozni. Gyakran hétből hét napot dolgozom, több, mint tizenkét órát egy nap. De imádom az életemet, és nem változtatnám meg semmiért.

Hány könyved van?
Nem tudom, de félek megszámolni. Bár ebben a videóban láthatjátok a gyűjteményemet



Melyiket kedveled jobban: kemény- vagy puhakötés?
Attól függ. :)

Melyek a kedvenc könyveid?
Na ez aztán egy nehéz kérdés! Hasra ütés szerűen, amik most eszembe jutnak: Philip Pullman - Északi fény, Lewis Caroll - Alice Csodaországban, J. M. Barrie - Pán Péter, Kazuo Ishiguro - Ne engedj el!, Michel Faber - The Book of Strange New Things, Ali Smith összes novellája, Margaret Atwood - A szolgálólány meséje, Jeanette Winterson - Oranges Are Not the Only Fruit. Kérdezz meg holnap is, és valószínűleg más választ fogok adni. 

Ha bármit kérdezhetnél a kedvenc íródtól, ki lenne az és mit kérdeznél?
Hű, nem is tudom. De vicces lenne meghívni William Shakespeare-t és Christopher Marlowe-ot vacsorára, majd együtt elmenni az Elizabethan színházba.

Melyiket kedveled jobban: regényt vagy verset írni?
Ez változó. A regényekkel sok a munka - habár sokkal élvezetesebb is. A költészet viszont olyan művészet, amit nyolcéves korom óta imádom - és ez is sok munka lehet, habár másképp. Pillanatnyilag a költészetre szavaznék, de erről is megkérdezhetsz holnap, és talán majd mást mondok! Én már csak ilyen vagyok... de a könyvek iránti szeretem ugyan az minden egyes nap.

Kapcsolódó linkek:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése