"Soha nem tudnám összeszedni a bátorságot ahhoz, hogy űrhajóra szálljak." - Interjú Andy Weir-rel. (:






Hétfőn már olvashattátok a bejegyzésemet A marsiról, amiben elárultam, hogy a könyv írójával, Andy Weirrel készítettem interjút. Ezt a beszélgetést itt olvashatjátok, amiben rengeteg érdekességet árul el magáról, és eljátszottunk olyan gondolatokkal is, hogy ő hogy birkózna meg adott szituációkkal. Nagyon élveztem az interjú szerkesztését és készítését, rengeteget nevettem közben, remélem, nektek is tetszeni fog!







Egy könyvfüggő vallomásai: Mesélj egy kicsit magadról! Mit csinálsz a szabadidődben, mik a hobbijaid?
Andy Weir: Programozó voltam 25 évig. A marsi sikere után otthagytam az állásomat, hogy teljes állásban az írással foglalkozhassak, de mókából még mindig dolgozom szoftvereken. Szeretem a társasjátékokat és szeretek koktélokat keverni.

EKV: Szeretsz olvasni? Milyen könyveket kedvelsz?
AW: Nem olvasok annyit, mint szeretnék, mert nincs annyi szabadidőm, amennyit szeretnék. De amikor mégis van időm olvasni, általában sci-fi könyveket olvasok. Egyértelműen ez a kedvenc műfajom.

EKV: Mindig is író akartál lenni?
AW: Igen, egész életemben. De nem akartam anyagi kockázatot vállalni, hogy teljes állású íróként vágjak bele a debütálásba, így biztos pont lett az életemben a programozás. 20 éve kivettem 3 év szabadságot, hogy írjak, és megpróbáljam kiadatni a könyvem. Ez nem A marsi volt, hanem egy korábbi próbálkozás, de sajnos nem jártam sikerrel. Így visszamentem dolgozni, és hobbiból írtam, ami elvezetett A marsi-ig.

EKV: Hogyan boldogulsz az írói válsággal?
AW: Szerencsére nincs ilyen problémám. De tényleg. Mindig tele vagyok ötletekkel. Az egyetlen probléma, ami felmerül az írásnál, az az, hogy hogyan motiváljam magam, hogy leüljek és írjak. Szóval a legnagyobb problémám a lustaságom.

EKV: A marsi a napokban nyerte meg a Goodreads Choice Awardson a 2014 legjobb sci-fi könyvének járó díjat. Milyen érzés?
AW: Fantasztikus. Az egy dolog, amikor sok könyvet adsz el. Az pedig egy másik dolog, amikor az olvasók visszajelzése alapján a te könyvedet választják meg 2014 legjobb sci-fi könyvéé.

EKV: Ha felajánlanák, hogy elmehetsz a Marsra, élnél a lehetőséggel?
AW: Nem! Egyáltalán nem vagyok bátor. Soha nem tudnám összeszedni a bátorságot ahhoz, hogy űrhajóra szálljak.

EKV: Most épp dolgozol valamin?
AW: A következő könyvemen dolgozok éppen, aminek a címe: Zhek. Ez egy hagyományosabb sci-fi űrlényekkel, telepátiával, fénysebességű utazással és a többi klisével.

EKV: Képzeld magad Mark helyébe: A csapattársaid ott hagynak a Marson, mert azt hiszik, meghaltál, de persze nem haltál meg. Mit tennél? Tudnád olyan könnyen kezelni a helyzetet, mint Mark, vagy bepánikolnál?
AW: Azt hiszem, meghalnék. Nem tudnám kezelni a stresszt és a magányt. Valószínűleg elfogynának az élelemkészleteim, és nem térnék vissza a Földre.

EKV: Mennyi ideig tartott, mire megírtad A marsit?
AW: Három évig.

EKV: Most képzeld magad abba a helyzetbe, amibe Johanssen kerülhetett volna! Ha az életed lenne a tét, vetemednél a kannibalizmusra?
AW: Igen, ha a másik lehetőség a halál lenne, valószínűleg kénytelen lennék megenni valakit. Mármint ha már eleve halott lenne. Meg nem ölnék valakit, hogy ehessek - inkább éheznék.

EKV: Elárulsz egy-két részletet a filmről? Korábban már említetted, hogy egyes jeleneteket Budapesten forgattok. Melyek ezek a jelenetek? Mikor kerül a mozikba a film?
AW: A film 2015. november 25-én kerül a mozikba. Az összes stúdióbeli felvétel Budapesten készül, és több budapesti irodaház fog NASA központként megjelenni a filmben. Az egyetlen dolog, ami nem Budapesten kerül felvételre, az a Mars külső nézetből való filmezése, amit Jordániában, Wadi Rumban fogunk felvenni.

EKV: Mit gondolsz a filmadaptáció szereplőgárdájáról?
AW: Nagyon izgatott vagyok a filmmel kapcsolatban, és elégedett vagyok a szereplőválogatással. Nagyszerű, elismert színészek fogják alakítani a szereplőimet, és a világ egyik legjobb rendezője fogja rendezni a filmet. Alig várom, hogy láthassam!

EKV: Lefogadom, hogy rengeteg kutatást kellett végezned, hogy ennyire valósághű és tudományosan pontos legyen a könyv. Hogy sikerült ilyen valósághűen megírnod a különböző jeleneteket?
AW: Rengeteg, tényleg nagyon sok kutatást végeztem. Amikor írtam, fejezetenként publikáltam a könyvet a weboldalamon, és a tesztolvasóim visszajelzéseket küldtek, hogyha valami nem stimmelt a történetben.

EKV: Nem félsz, hogy A marsi mindent elsöprő sikere után nehéz lesz újat alkotnod?
AW: De, ez az egyik legnagyobb félelmem. Nem zavarna, ha a következő könyvem nem lenne olyan sikeres, mint A marsi, de nem akarom, hogy béna legyen.

EKV: Mark az utóbbi idők egyik legjobb szereplője, a szarkazmusa, és az "Egyedül hagytatok a Marson... és akkor mi van?" attitűdje tette lenyűgözővé a narrációját. Te is hasonló vagy a mindennapokban?
AW: Mark személyiségét a saját személyiségemről mintáztam, habár ő okosabb és bátrabb, mint én, és nincsenek olyan hibái, mint nekem. Azt hiszem, ő olyan, mint amilyen én szeretnék lenni.

EKV: Ki a kedvenc szereplőd?
AW: Egyértelműen Mark Watney. A második kedvencem pedig Venkat Kapoor.

EKV: A könyv befejezése nem teljesen zárja le a történetet. A te olvasatodban mi történik a könyv után? Épségben hazaérnek?
AW: Ezt nem tudom megmondani. Hosszú út vár rájuk hazafelé. Ki tudja? Talán egy nap írok egy folytatást A marsihoz...

EKV: Szerinted lehetséges lenne, hogy 50 év múlva a Föld és más bolygók között úgy fogunk utazgatni, ahogy most utazunk egyik városból a másikba?
AW: 50 év múlva biztos, hogy nem. De talán a messzi jövőben.

EKV: Melyik a kedvenc jeleneted?
AW: Az Iris kilövése (az ellátmányszonda, amit megpróbáltak eljuttatni Marknak) a könyv közepén. Az előkészítés nagy feszültséget keltett és a kilövés izgalmas volt.

Kapcsolódó linkek:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése