"Nagyszerű dolog, ha az embernek a hobbija és a hivatása egy és ugyanaz." - interjú B. B. Vayk írónővel




Nemrég olvashattátok a bejegyzésemet egy külföldön nagy népszerűségnek örvendő, ám hazánkban sajnos nem eléggé ismert írónő, B. B. Vayk debütáló könyvéről, a Vízgömbről, ami a Fekete láng ura sorozat első kötete. Az írónő nem csak hogy dedikálta a könyvemet, de interjút is adott a blognak, amiből megtudhattok mindent, amit érdemes tudni a külföldön magyar J. K. Rowlingként is emlegetett Beatrixról.



Mesélj egy kicsit magadról!
 Végzettségemet tekintve közgazdász vagyok, négy diplomám van ezen a területen és a doktori iskolát is alkalmazott közgazdaságtanból végeztem. A két gyerkőcöm születéséig Európai Uniós pályázatokkal foglalkoztam, de ez igen messze állt attól, amire igazán vágytam. A szívem mélyén mindig is két dolgot imádtam: történeteket kitalálni és rajzolni. Egész kicsi korom óta megvoltak a saját meséim és hőseim, akikről sokat írtam és akiket mindig lerajzoltam. Amikor a gyermekeimmel itthon maradtam, elkezdtem írni a legkedvesebb mesémet, amelyben megszemélyesítettem a Természet Erőit. Minden részletet pontosan megálmodtam Tűzről, Vízről, Szélről, Napról, Holdról és Éjszakáról: hogy hogyan néznek kik, kik szolgálják őket, kikkel állnak harcban, hol élnek. A hősöm, Robert, egy útját kereső fiú, aki törekszik megragadni az élet által elé sodort lehetőségeket: eleinte inkább kalandvágyból, később már önmagáért, tudatosan. A női főhősöm pedig nagyon szép és nagyon gonosz. Ez a kettősség mindig is vonzott egy karakterben, imádtam kitalálni, hogy mit miért tesz és azt is, hogy minek hatására kezd el megváltozni. A történet duzzadt és duzzadt, mígnem összeállt egy közel 500 oldalas kézirattá. A férjem elolvasta, és bár sosem szántam kiadásra, az ő biztatására jelent meg A fekete láng ura. A hőseimet írás közben mindig le is rajzolom, és régi-örök álmom vált valóra azzal, hogy a napjaimat írással és rajzolással tölthetem (a regényírás mellett immár négy éve írok és rajzolok egy ovis korú kislányoknak szóló magazint). Nagyszerű dolog, ha az embernek a hobbija és a hivatása egy és ugyanaz. Hálás vagyok ezért, és persze nagyon szerencsés is.
Mindig is író akartál lenni?
Igen, igen és igen! És mindent meg fogok tenni azért, hogy igazán jó íróvá válhassak, akinek a történeteit szívesen veszik kézbe az olvasók. Az íráshoz az egyik legnagyobb energiaforrás nekem az olvasóimtól kapott biztatás és jó szó. Ezúton is hatalmas és szívből jövő köszönet nekik, amiért vannak, és ígérem, a jövőben is igyekszem méltó lenni a figyelmükre.
Honnan ered az írói álneved?
A férjem találta ki a nevem betűiből. Érdekes, hogy az álnevem alapján szinte mindig azt hitték az olvasóim a találkozók előtt, hogy B.B.Vayk férfi. De mostanra szerencsére egyre többen ismernek már, és tudják rólam, hogy egy két-kisgyermekes anyuka vagyok.
Szeretsz olvasni? Ha igen, milyen könyveket?
 Imádok olvasni. Fantasy terén Tolkien és Rowling természetesen alap nekem is, de nagyon szeretem az életrajzi könyveket, és a történelmi hátterű történeteket itt (ezen utóbbinál talán Robin Maxwell a kedvencem).
Van olyan író, akinek követed a munkásságát, esetleg példaképednek tekinted?
Mivel nagyon sokat olvasok, minden írótól tanulok valamit, valami mást. Van akinél a történetvezetés, van akinél a karakterfejlődés és van akinél a humor, vagy a fogalmazás ejt ámulatba. Példaképem nincs, szinte mindenevő vagyok, ha olvasásról van szó.
Honnan jött a Vízgömb ötlete?
Gyerekkoromban szinte minden nyarat a nagyszüleimnél töltöttem, vidéken. Egész nap az udvaron játszottam, csodáltam a teraszról az esőt, a vihart, élveztem a napsütést, a szellő simogatását. Valamikor akkor régen jutott eszembe, hogy megszemélyesítem ezeket az erőket. Aztán hosszú évekkel később a gyermekeimnek is meséltem róluk, és egyik éjszaka leültem a gép elé, és írni kezdtem. Mivel imádom a meséket, szerencsére nem volt nehéz létrehoznom ezt a fantázia világot, és kitalálnom a szereplőit: imádtam és imádom írásuk minden percét.
Hány kötetesre tervezed a sorozatot? Mikor érkezik a folytatás?
A második kötet a megjelenés küszöbén áll, a harmadik rész jövő év első felében érkezik reményeim szerint. És lesz egy negyedik rész, ez lesz a befejező kötet.
Dolgozol épp valamin?
A fekete láng ura harmadik kötetén, és az általam írt-rajzolt gyermekmagazin tavaszi kiadásán. Ezen felül egy filmötlet treatment-jét írom, amely egészen más világ, mint A fekete láng ura.
Milyen érzés, hogy a magyar J. K. Rowlingként emlegetnek?
Én döbbentem meg a legjobban ezen a hasonlaton, amit persze túlzónak érzek. Imádom Rowling-ot és a könyveit, óriási megtiszteltetés ez nekem, el sem akartam hinni, amikor egy oldalon olvastam a nevemet az övével. Csak remélni merem, hogy az én történetem is igazán meg tudja érinteni az olvasóimat, de az amit ő elért, maga a csoda egy író számára.
Tervezel írni regényt más műfajban is?
Természetesen igen! Tervezek írni történelmi hátterű regényt, és napjainkban játszódó történeteket is (ezek egyike játszódhatna akár a szomszédunkban is, míg a másik nem fogja nélkülözni a fantázia elemeit).
Hol látod magad 10 év múlva?
Mivel megízleltem milyen az, amikor az ember azzal foglalkozik, amit igazán szeret, bízom abban, hogy írással és rajzolással tölthetem eztán az időmet. Tíz év múlva szeretném, ha nagyon sok megírt történet lenne már mögöttem, és éppen a legújabb könyvemen dolgoznék, amelyet még több követne.
Elemental: Fire and Water by Andy Wilson, via 500pxTudsz azonosulni valamelyik szereplőddel?
Mindegyikkel tudok azonosulni, erre szükség is van, főleg amikor a motivációjukról, az érzéseikről írok. Persze leginkább a két főszereplőm van a szívemben, hisz nekik számos érzelmük belőlem fakad.
Ki a kedvenc szereplőd?
A főszereplőimen kívül talán Gidert kedvelem legjobban, de mindegyik nagyon a szívemhez nőtt, biztosan nehéz lesz majd leírni az utolsó kötet utolsó mondatát.
Milyen érzés volt először a kezedben fogni a frissen megjelent könyvedet?
Csodálatos! Nagyszerű! Mesés! És pontosan tudom, hogy ugyanezt fogom érezni minden megjelent könyvemnél. Bevallom, bizony megkönnyeztem a pillanatot akkor is, és eztán is meg fogom, tudom.
Mesélj egy kicsit a könyvtrailer készültéről!
Talán a festés és rajzolás miatt is, de mindig nagyon pontosan látom magam előtt a kitalált szereplőimet, a helyszíneket: olyan, mintha írás közben egy filmet néznék. Erről beszélgettünk egy este a férjemmel, amikor szinte egyszerre jutott eszünkbe egy trailer ötlete, amelyben egy kicsit megmutathatjuk A fekete láng ura világát. A szereplőket én rajzoltam meg, a háttereket együtt raktuk össze, a zenét a férjem találta meg hozzá. Mikor mindent összegyűjtöttünk, egy remek animátor állította össze ezt a néhány percet, és én a mai napig nagyon szívesen nézem meg. Remélem az olvasóknak is elnyeri a tetszését.

Gondolkodtál már azon, hogy milyen lenne látni a mozivásznon megelevenedni a történetedet?
Igen, igen! Látom is magam előtt az egyes jeleneteket, és nagyon nagy álmom válna valóra - és talán a legtöbb író így van ezzel -, ha egy napon megelevenedne a vásznon a történetem. Bízom benne, hogy így lesz, szerencsére a tengerentúlon nagyon pozitív a regény fogadtatása, és van is egy nagyon biztató vonal, de erről nem beszélhetek még.
Kapcsolódó linkek:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése